شنبه ۱۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

حسین سبحانی نیا*: مواضع جمهوری اسلامی ایران در رابطه با آمریکا از جمله مسائلی است که در دوره حیات امام خمینی(‌ره) و پس از ایشان توسط مقام معظم رهبری به صراحت تبیین شده و از سوی مسئولان رده بالای نظام دنبال شده است.

با نگاهی به تاریخچه روابط آمریکا و ایران پس از انقلاب اسلامی، شاهد مواضع خصمانه آمریکا نسبت به ایران هستیم.

بر اساس آن، آمریکا هنوز واقعیت ایران آزاد، مستقل و دارای حقوق مساوی با سایر کشورها را مورد بی‌توجهی قرار داده و با بلوکه کردن دارایی‌های ایران و اقدامات مغایر با حقوق بین‌الملل این رابطه را تا کنون به صورت تیره نگه داشته است.

باید توجه داشت که تا این روابط خصمانه تصحیح نشود هیچ گونه سخنی درباره رابطه با آمریکا معنایی ندارد.

جمهوری اسلامی ایران در شرایطی که در حال طی کردن مسیر پیشرفت و توسعه است و در شرایط خوبی قرار دارد نیازی به آمریکا ندارد و در عین حال روابط خوبی نیز با همسایگان ایالات متحده آمریکا در آمریکای لاتین دارد و روابط ایران با کشورهای آسیا، آفریقا و اروپا نیز گسترده شده است.

آمریکا امروز با وجود دشمنی‌هایش خواستار مذاکره با ایران است که ناشی از نیاز به جمهوری اسلامی ایران است، مسئله‌ای که ایران به خاطر منافع ملت، دولت و استقرار امنیت و ثبات در عراق به آن مبادرت ورزید.

باید توجه داشت تا زمانی که در رابطه با مسائل داخلی رابطه خصمانه آمریکا پابرجا باشد ضرورتی برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد مگر اینکه تصحیحی نسبت به موضع آمریکا در برابر ایران صورت گیرد و حقوق جمهوری اسلامی ایران درعرصه جهانی به رسمیت شناخته شود و نسبت به دارایی‌های بلوکه شده ایران نیز تجدید نظر صورت گیرد.

بعضی با این تصور که اگر امروز شعار گفت‌وگو با آمریکا را بدهیم در جهت تثبیت موقعیتمان مؤثر است و در انتخابات به نفع جریان سیاسی ما تمام می‌شود اقدام به طرح مسئله گفت‌وگو و مذاکره با آمریکا می‌کنند غافل از اینکه آمریکا را به معنای واقعی اش که تبلور روحیه استکباری است نشناخته‌اند و تصور می‌کنند اگر در جایی کوتاه بیایند آمریکا هم کوتاه می‌آید، درصورتی که ما باید موضعی بر اساس عزت، حکمت، مصلحت و رویکردی فعالانه و نه منفعلانه در مقابل آمریکا داشته باشیم.

موضع امروز کشورمان که عدم مذاکره با آمریکاست بر اساس برداشت از آرای مردمی است که بیش از 200هزار شهید نثار انقلاب اسلامی کرده‌اند و می‌دانند که در راس همه جنایت‌ها علیه ایران آمریکا قرار دارد و در این راستا از مسئولان این خواسته را دارند؛ عدم مذاکره با آمریکا حرف دل مردم است و مسئولین در این راستا خطی را تعقیب می‌کنند که بر اساس رأی مردم است.

*عضو کمیسیون امنیت ملی
و سیاست خارجی مجلس

کد خبر 40999

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز